Min åsikt angående inridning

Att rida in unghästar är ju såklart en väldigt stor sak. Det är mycket ansvar som vilar på dina axlar och det är mycket att tänka på. Men en sak som jag försöker tänka på det är att inte gå för fort fram. Man vill ju att hästarna ska lära sig allt på en gång, men man får försöka tänka att ta det lugnt för hästens skull.

 

Många hoppar höga höjder med hästar som är 3 år tillexempel. Men eftersom hästens kropp fortfarande växer och utvecklas kan det skada hästen mer än vad det gör nytta. Man kan lätt få framtida skador på grund av det.

Om man har en unghäst, så vill man ju ofta visa den på 3-årstestet, kvalitén och åka till fasterbo med den som 5-åring. Allt det tycker jag absolut att man ska göra, det är ju kul. Det vill jag också göra! Men ändå så tar jag det väldigt lugnt med Clooney, och så hoppas jag att vi hinner förbereda oss till allt det där.  Nu har ju Clooney haft växtvärk/en sträckning men i alla fall. Ofta så sätter man igång med hästarna för fort!

 

Så tänk på det, gå lugnt framåt och låt det ta den tid det tar. Hellre gå lite långsammare fram än för fort fram. Unghästar är ju som bebisar!  Dom har hela livet framför sig!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0